بکندباز

چطور اولین پروژه برنامه نویسی خود را بگیریم؟

چطور اولین پروژه برنامه نویسی خود را بگیریم

در این مطلب با هم بررسی می کنیم که برای گرفتن اولین پروژه برنامه نویسی خود به چه پیش نیاز ها و مهارت هایی نیاز داریم. این مطالب تجربه ی شخصی من و چند برنامه نویس دیگر است. امیدوارم این تجربیات بتواند راهنمای خوبی برای شما در جذب اولین پروژه و شروع درآمدزایی شما باشد. با من همراه باشید تا با هم مسائلی را بررسی کنیم:

پیش نیاز های لازم قبل از گرفتن پروژه

تهیه نمونه کار مناسب

یکی از مهمترین مسائلی که کارفرما برای انتخاب برنامه نویس در نظر میگیرد، نمونه کار های برنامه نویس است. اغلب کارفرما از چندین برنامه نویس درخواست می کند که پروژه را بررسی کنند تا از بین آنها انتخاب کند و یا پروژه اش را در یکی از سایت های فریلنسری ثبت می کند و بعضاً ده ها پیشنهاد از برنامه نویسان مختلف دریافت می کند. در این جا عامل مهمی که باعث پیروزی در این رقابت می شود داشتن نمونه کار خوب و بهتر از آن داشتن نمونه کار نزدیک به پروژه ی درخواستی است. 

بدون داشتن نمونه کار تقریباً شانسی برای دریافت پروژه مناسب ندارید. به همین دلیل لازم است قبل از اقدام برای گرفتن پروژه های بزرگ شروع به ساخت نمونه کار کنید. از چند روش می توانید نمونه کار های خود را آماده کنید:

کار در شرکت ها به عنوان کارآموز

کار کردن به عنوان کارآموز برنامه نویسی در شرکت ها فرصت خیلی مناسبی است تا اولاً با انجام پروژه، نمونه کار های خود را زیاد کنید و ثانیاً کار در تیم را یاد بگیرید. چرا که اگر می خواهید حرفه ای کار کنید، یکی از مهم ترین مهارت های لازم برای شما، مهارت کار تیمی و برقراری تعامل مناسب با دیگر اعضای تیم است. که این مهارت را به سادگی می توانید با گذراندن یک دوره کارآموزی به دست آورید. حتی اگر به فریلنسری علاقه دارید نیز باز می ارزد که چند ماهی را به عنوان کارآموز کار کنید تا با مهارت و تجربه ای که از آن به درست می آورید زندگی فریلنسری بهتری داشته باشید.

انجام پروژه با قیمت خیلی پایین در سایت های فریلنسری

اگر در سایت های فریلنسری جستجو کنید می‌بینید که افراد زیادی هستند که به دلیل اینکه از نرخ انجام پروژه های برنامه نویسی اطلاع ندارند، توقع دریافت قیمت خیلی پایین برای یک پروژه بزرگ را از فریلنسر ها دارند. برای شروع می‌توانید با دادن قیمت خیلی پایین برای این پروژه ها، پروژه را به سادگی دریافت کنید. از آنجایی که این افراد قیمت خیلی پایین می خواهند معمولاً پیشنهادی از سمت افراد حرفه ای دریافت نمی کنند و شما بدون داشتن نمونه کار نیز می توانید به سادگی پروژه را بگیرید. البته مواظب باشید که فقط یکبار برای چنین کارفرما هایی کار کنید. چون قصد شما فقط جمع آوری نمونه کار است و چنین کارفرمایی اگر باز هم برای شما پروژه ای داشته باشد همچنان انتظار قیمت پایینی از شما دارد و برای پروژه های بعدی دیگر به سختی می توانید او را با قیمت های بالا مجاب کنید.

انجام پروژه و فروش در مارکت پلیس ها

اگر نمونه کاری ندارید و همچنین نمی خواهید رایگان یا با قیمت پایین برای دیگران پروژه انجام دهید، یکی از راه ها ساخت پروژه و فروش در سایت های مارکت پلیسی است. علاوه بر اینکه می توانید از این پروژه ها به عنوان نمونه کار گرفتن اولین پروژه برنامه نویسی خود استفاده کنید، بلکه از خود این پروژه ها نیز درآمد خواهید داشت. البته در حال حاضر این کار فقط برای پروژه های طراحی سایت و وردپرسی کاربرد دارد.

چطور اولین پروژه برنامه نویسی خود را بگیریم؟

زمان و قیمت مناسب و معقول ارائه کنید

یکی از مهم ترین عواملی که کارفرما به آن توجه می کند (بعد از نمونه کار)، هزینه ی اعلامی از سمت برنامه نویس است. اگر قیمت را خیلی بالا اعلام کنید به احتمال زیاد از رقابت حذف خواهید شد. تا جایی که اگر هزینه ی اعلامی از یک حدی بالاتر برود، کارفرما دیگر رزومه ی شما را نیز بررسی نکند. و از آن طرف مواظب باشید که قیمت خیلی پایین هم اعلام نکنید. معمولاً زمانی که اشتیاق داریم زودتر اولین پروژه خود را بگیریم، اشتباهاً تصور می کنیم که برای قانع کردن کارفرما و جلب توجه او، باید کمترین زمان و کمترین هزینه را اعلام کنیم. این کار باعث می شود تا بدون بررسی دقیق پروژه ی درخواستی و چند و چون های آن، یک زمان تحویل خیلی کوتاه و قیمت خیلی کم به کارفرما اعلام کنیم. با این تصور که قطعاً پروژه مال ما خواهد بود. غافل از اینکه این کار، نه تنها در صورت گرفتن پروژه هم دردسر های زیادی را در آینده برایمان رقم خواهد زد، بلکه به احتمال زیاد پروژه را نیز از دست خواهیم داد. چرا که از دید کارفرما، فردی غیر حرفه ای و غیر قابل اعتماد به نظر خواهیم رسید.

پس ابتدا زمانی را برای بررسی دقیق پروژه قرار می دهید و برای تمام بخش های آن از کارفرما توضیح می خواهید. تا هم بتوانید دقیق تر زمان پروژه را بررسی کنید و هم به کارفرما نشان دهید که در کار خود حرفه ای هستید و اصطلاحاً بی گدار به آب نمی زنید. سپس براساس لیستی از کارهایی که با کمک خود کارفرما تهیه کرده اید، و بر اساس زمانی که هر کدام از این کارها صرف می کنند، قیمت خود را به کارفرما اعلام می کنید. این کار مطمئناً چند قدم شما را به گرفتن پروژه نزدیک می کند.

دقت کنید که حتماً توانایی انجام پروژه را داشته باشید

وقتی تقاضایی از یک کارفرما برای یک پروژه دریافت می کنید، بررسی کنید که حتماً توانایی انجام تمام جزئیات درخواستی پروژه را داشته باشید و مراقب باشید که شوق گرفتن اولین پروژه باعث نشود که بدون بررسی سختی پروژه و بدون در نظر گرفتن مهارت های خود به کارفرما بله بگویید. چرا که در صورتی که نتوانید از پس پروژه بر بیایید یا به دلیل سختی کار زمان انجام پروژه خیلی طولانی تر شود، نه تنها باید جریمه ای به کارفرما پرداخت کنید بلکه اعتبار خود را نیز خراب خواهید کرد و گرفتن پروژه های بعدی برایتان از این پروژه اول نیز سخت تر خواهد شد.

سعی کنید در اولین پیام، ذهن کارفرما را دیگر خود کنید

تأثیر اولیه ای که شما با پیام یا رزومه ی خود روی کارفرما می گذارید می تواند نقش مهمی در جلب نظر کارفرما برای ادامه ی ارتباط و صحبت های بیشتر داشته باشد. و همچنین اگر در اولین پیام تأثیر بدی روی کارفرما بگذارید، ممکن است رزومه ی عالی شما نیز در نظر کارفرما نیاید. این که چطور بتوانید در همان ارتباط اولیه نظر کارفرما را جلب کنید به عواملی بستگی دارد.

عواملی مثل مهارت های مذاکره ی شما و مهم تر از آن اعتماد به نفسی که باید در خود داشته باشید. این اعتماد به نفس که شما می توانید از پس این پروژه بر بیایید باید در کلمات شما نمود پیدا کرده و این احساس به کارفرما منتقل شود.

ممکن است برای اولین پروژه ندانید که چطور باید این کار را انجام دهید و بهتر است از تجربه ی دیگران که پروژه های موفق زیادی را پشت سر گذاشته اند استفاده کنید. برای اینکار می توانید خود را جای کارفرما گذاشته و برای یک پروژه ی فرضی از چندین برنامه نویس با تجربه درخواست کنید و یا یک پروژه ی فرضی را در سایت های فریلنسری مثل پونیشا منتشر کنید. با پیشنهادات و پیام هایی که از برنامه نویسان با تجربه دریافت می کنید می توانید متوجه شوید که بهترین جملات برای شروع چیست؟ نمونه کار های خود را بهتر است چطور معرفی کنید؟ و از چه تکنیک هایی برای جلب نظر کارفرما برای ادامه ی ارتباط استفاده کنید؟ هر کدام از پیشنهادات که نظر خودتان را (به عنوان کارفرما) بیشتر جلب کرد، می توانید از همان ها برای پیشنهاد به کارفرمای خود ایده بگیرید.

 

نتیجه گیری

در این مطلب با هم بررسی کردیم که چطور می توانیم اولین پروژه برنامه نویسی خود را بگیریم. مهمترین نکته داشتن نمونه کار مناسب قبل از شروع فرایند دریافت پروژه است. پس از تهیه نمونه کار مناسب، داشتن مهارت های مذاکره و همچنین بررسی دقیق پروژه از نظر توانایی انجام کار، قیمت و زمان از مهم ترین مسائل برای جذب و شروع انجام پروژه است. این بررسی چالش ها و تجربه ی من در هنگام دریافت اولین پروژه است. خوشحال می‌شود چالش ها و تجارب خود را در بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید تا به افرادی که می خواهند اولین پروژه برنامه نویسی خود را بگیرند کمک کنیم تا بتوانند مسیر هموارتری داشته باشند.

zohreh

مدیر وب سایت بکندباز

دیدگاه‌ها

*
*